Delegating pricing authority to sales agents: The impact of kickbacks

Abstract

We investigate a situation where a firm employing a sales agent faces moral hazard with respect to prospecting effort and the threat of collusion between agent and customer. We show that the firm should offer more pricing authority to the agent the more severe the moral hazard problem, although doing so further expands the agent’s discretion. Nevertheless, restricting the agent’s pricing authority such that he cannot sell to low-valuation customers is typically optimal to prevent collusion. We derive optimal collusion-proof contracts, describe conditions under which collusion arises in equilibrium, and study the optimal interaction between delegation, incentive pay, and the firm’s installed auditing technology.

Beteiligte Institutionen

Die Hauptstandorte vom TRR 266 sind die Universität Paderborn (Sprecherhochschule), die HU Berlin und die Universität Mannheim. Alle drei Standorte sind seit vielen Jahren Zentren für Rechnungswesen- und Steuerforschung. Hinzu kommen Wissenschaftler der LMU München, der Frankfurt School of Finance and Management, der WHU – Otto Beisheim School of Management, der ESMT Berlin, der Goethe-Universität Frankfurt und der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, die die gleiche Forschungsagenda verfolgen.